Leasing to bardzo popularny sposób na użytkowanie maszyn i narzędzi w firmie. Każdy leasing kiedyś się kończy, w większości leasingodawca umożliwia wykup przedmiotu leasingu za wcześniej ustaloną kwotę.
Tu pojawia się pierwszy wybór – wykupić czy nie wykupić?
Większość przedsiębiorców wybiera pierwszą opcję – wykup.
Bezpośrednio jest związana konieczność drugiego wyboru – czy zamierzamy przedmiot dalej użytkować czy raczej pozbyć się go?
Jeżeli użytkować dalej, wówczas księgujemy fakturę zakupu, wciągamy na listę środków trwałych i amortyzujemy, jednorazowo lub przez okres określony ustawą.
Jeżeli chcemy sprzedać przedmiot leasingu, mamy do wyboru: zaksięgować zakup i odsprzedać, licząc się z koniecznością zapłaty podatku, lub nie księgować faktury. Wtedy wykupiony przedmiot nie należy do firmy w ujęciu podatkowym. Możemy go przekazać jako darowiznę, a ponieważ darowizna jest nieodpłatnym zbyciem = nie powoduje przychodu = nie podlega opodatkowaniu. Możemy go również sprzedać, pamiętając jednak o 6 miesięcznej karencji pomiędzy zakupem a sprzedażą. Mamy wtedy do czynienia z zaniechaniem opodatkowania przychodu z odpłatnego zbycia rzeczy, o którym mówi art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d) ustawy o PIT.
Istotne jest, że ustawa nie ogranicza co może być przedmiotem darowizny lub sprzedaży. W równym stopniu dotyczy kserokopiarki, komputera, samojezdnej koparki, samochodu a nawet samolotu wielozadaniowego F35 Raptor 🙂