Słowo – klucz w tym przypadku to środki masowego przekazu. Jeszcze lat temu 30 i więcej było zarezerwowane dla prasy, telewizji i radia. Ustawodawca uznaje taki stan rzeczy w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT (opodatkowanie nagród konkursowych). W obecnych czasach nie można kwestionować, że internet również jest środkiem masowego przekazu. Nasza praktyka dowodzi że jest inaczej, a dlaczego wyjaśniamy poniżej.
PRAWDA
Popularna stacja radiowa w celach promocyjnych przeprowadza konkurs dla słuchaczy, z nagrodami rzeczowymi lub finansowymi o wartości poniżej 2000 zł. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT wygrane w konkursach organizowanych i ogłaszanych przez środki masowego przekazu są zwolnione z 10% podatku od wygranej.
FAŁSZ
Przedsiębiorca prowadzi aktywną witrynę internetową, w celach promocji firmy przeprowadza na niej konkurs dla internautów, z nagrodami rzeczowymi lub finansowymi o wartości poniżej 2000 zł. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT wygrane w konkursach organizowanych i ogłaszanych przez środki masowego przekazu są zwolnione z 10% podatku od wygranej.
Po raz kolejny logika przegrywa z prawem. Nie wystarczy dowieść, że internet jest jednym z najpotężniejszych środków masowego przekazu. Ustawodawca nie wskazał internetu jako środka masowego przekazu w niedawnej noweli artykułu 21, zatem na potrzeby podatkowe nie jest nim, danina dla państwa się należy. Ciekawe, że nawet sąd (III SA/Wa 1079/18) uznał dualizm określenia środki masowego przekazu. Czyli przyznał, że internet jest śmp, ale dla celów konkursu nie jest śmp.
Co w takiej sytuacji ma uczynić przedsiębiorca, jeżeli jest zdeterminowany przeprowadzić konkurs?
- zgrzytając zębami sporządzić PIT-y i odprowadzić podatek za wygranych
- dołączyć jakikolwiek drukowany periodyk, rozgłośnię radiową lub stację TV do współorganizatorów
- wybrać nagrody o wartości niemożliwej do ustalenia